אוקסאזפאם – כל המידע הרלוונטי

 

אנשים רבים בכל רחבי העולם חשים תחושת חרדה לעיתים. תחושת חרדה הינה תחושה הגיונית ונורמלית במצבים של לחץ, בחלק מן המקרים היא אף יכולה לסייע. אך למרות זאת, ישנם מקרים בהם תחושות חרדה יכולות להפוך ללא נורמליות, למשל כאשר תחושת החרדה מופיעה ללא כל סיבה נראית לעין, כמו כן ניתן לזהות מקרים בהם חרדה יכולה להפוך ללא נורמלית אם תחושת החרדה נמשכת גם לאחר שנגמרה הסיטואציה המלחיצה או שמא עם תחושת החרדה יוצאת מפרופורציה בעת הסיטואציה המלחיצה.

כאשר אנו מדברים על אוקסאזפאם  אנחנו למעשה מדברים על תרופה המשמשת נגד חרדה אותה אנשים מקבלים לתקופות קצרות בדרך כלל על מנת להקל על תסמיני החרדה.

תרופת האוקסאזפאם פועלת באמצעות השפעה על האופן שבו חומרים מסוימים במוח שלנו (הנקראים נוירוטרנסמיטורים) מעבירים מסרים לתאי המוח שלנו. לתרופה יש השפעה מרגיעה על המוח שלנו. ההשפעה המרגיעה מועילה לאנשים שיש להם תסמינים הנגרמים על ידי חרדה, כמו למשל קשיי שינה.

מהם היתרונות של אוקסאזפאם?

 

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לחלק מן היתרונות הבולטים ביותר של נטילת אוקסאזפאם:

  • יש אפשרות ליטול את התרופה לפרקי זמן קצרים (פחות מארבעה חודשים) על מנת להקל על תסמינים של חרדה בהפרעות הנוגעות לחרדה.

  • ניתן להשתמש באוקסאזפאם לפרקי זמן קצרים על מנת להקל על סימפטומים הנוגעים לגמילה מאלכוהול כמו למשל: רעד, הזיות, חוסר שקט ועוד.

  • ניתן לעשות שימוש בתרופה לפרקי זמן קצרים על מנת להפיג עצבים ומתחים. זאת הודות להשפעות המרגיעות של התרופה.

מהם החסרונות של אוקסאזפאם?

 

במידה ואתם בין הגילאים 18-60, אתם לא נוטלים תרופות אחרות ואין לכם בעיות רפואיות אחרות, תופעות הלוואי אותן יש לכם סיכוי גבוה יותר לחוות הן:

  • תחושת עייפות קלה ורצון לנמנם שכיחים במהלך הטיפול הראשוני עם אוקסאזפאם. יחד עם זאת, לרוב מדובר בהשפעה קצרת טווח, אם כי ייתכן שתידרש הפחתה של המינון. אנשים לא צריכים לנהוג ברכב, להפעיל מערכות או לבצע משימות המצריכות ערנות נפשית אם הם נמצאים תחת השפעת התרופה. יש להימנע מאלכוהול מכיוון שהוא יכול לחזק את אותן השפעות. השתמשו במינון היעיל הקטן ביותר לזמן הקצר ביותר האפשרי כדי למנוע מצבים של הרגעת יתר.

  • סחרחורות, תחושת ורטיגו וכאבי ראש נחשבים לתופעות לוואי נפוצות לאחר נטילת התרופה.

  • אוקסאזפאם עלול לגרום לעיתים רחוקות לירידה בלחץ הדם, במיוחד כאשר עוברים ממצב שכיבה או ישיבה לעמידה. זה עלול להגביר את הסיכון של בני אדם לנפילות. סביר להניח שהשפעה זו תתרחש בעיקר בקרב קשישים.

  • תופעות לוואי נדירות אחרות כוללות פריחות, בחילות, חוסר אנרגיה, בצקות, דיבור מטושטש, רעד, הפרעות בתפקוד הכבד ובתפקוד המיני. כמו כן, קיים סיכוי כי יהיה צורך להפחית את המינון של התרופה. ייתכן שיהיה צורך בספירת דם ובדיקות תפקודי כבד מעת לעת.

  • תסמיני גמילה (רעד, התכווצויות בטן ושרירים, הקאות, הזעה ועוד) עלולים להתרחש במקרים בהם נוטלים את התרופה לטווח ארוך או במינונים גבוהים מהמומלץ ולאחר מכן מפסיקים בפתאומיות. חשוב מאוד להפסיק לאט בהמלצת רופא. אפילו לאחר מינון קבוע, תסמיני גמילה קלים, כגון מצב רוח ירוד או נדודי שינה, עלולים להתרחש אם מפסיקים ליטול את התרופה בפתאומיות. הורידו בהדרגה את המינונים.

  • אוקסאזפאם הינה תרופה ממכרת אשר עשויה להוביל לתלות בסופו של דבר. קיים סיכוי כי התרופה לא תתאים לאנשים בעלי היסטוריה של שימוש בסמים או נטייה להתמכרות. חשוב מאוד לשמור על התרופה הרחק מהישג ידם של אנשים אשר נוהגים לצרוך סמים. קחו בחשבון את מצבו של האדם אשר מעוניין לצרוך את התרופה והתייחסו לתרופות אחרות אותן הוא נוטל טרם אתם מוציאים מרשם לתרופה זו, כמו כן העריכו את הסיכון של אותו אדם לעשות שימוש לרעה בתרופה ולהתמכר אליה.

מה חשוב לדעת לפני שנוטלים אוקסאזפאם?

 

ישנן תרופות מסוימות אשר אינן מתאימות לבני אדם הנמצאים במצבים מסוימים, אי לכך בחלק מן המקרים יהיה ניתן ליטול אוקסאזפאם רק אם נוקטים בזהירות יתרה. בשל כך, טרם אתם מתחילים ליטול אוקסאזפאם חשוב מאוד לעדכן את הרופא המטפל שלכם בדברים הבאים:

  • אם אתן נמצאות בהריון או מניקות עדכנו את הרופא שלכן בנוגע לכך.

  • במידה ואתם סובלים מבעיות נשימה כאלה ואחרות ספרו לרופא על כך.

  • יש לעדכן את הרופא במקרים בהם קיימת בעיה בתפקוד התקין של הכבד או שמא קיימת בעיה בתפקוד התקין של הכליות.

  • במידה ואתם סובלים מבעיה נפשית כגון: דיכאון, פסיכוזה, הפרעות אישיות ופוביה, חשוב לעדכן את הרופא המטפל בנוגע לכך.

  • אם אי פעם הייתם מכורים לסמים או לאלכוהול ספרו על כך לרופא.

  • אם אתם סובלים מבעיה הגורמת לכם לחולשת שרירים חמורה ספרו על כך לרופא.

  • יש לספר לרופא על כל תגובה אלרגית שהייתה לכם בעקבות נטילת תרופה.

  • אם אתם נוטלים תרופות אחרות, יש להתייחס גם לתרופות ללא מרשם כגון: ויטמינים, תרופות משלימות ותרופות שעשויות מצמחים.

כיצד יש ליטול את התרופה?

 

טרם אתם מתחילים בטיפול קראו את עלון המידע הנוגע לתרופה אשר נמצא בתוך אריזת התרופה. כך תוכלו לקבל מידע נוסף על אוקסאזפאם וגם תוכלו לקרוא את הרשימה המלאה של תופעות הלוואי מהן אתם עשויים לסבול בעקבות נטילת התרופה.

יש להקפיד ליטול את התרופה בדיוק בהתאם למינונים שהרופא המטפל המליץ לכם עליהם. הרופא המטפל שלכם יאמר לכם כמה טבליות עליכם ליטול ביום ובאיזה תדירות עליכם ליטול אותן.

בדרך כלל, אנשים נוהגים ליטול טבלית עד שלוש טבליות ביום. במידה ואתם נוטלים אוקסאזפאם מאחר ואתם חווים קשיים בשינה, יכול להיות כי הרופא ימליץ לכם ליטול את התרופה אך ורק לפני השינה.

השתדלו ליטול את התרופה באותן שעות ביום במשך כל תקופת הטיפול מאחר וזה יעזור לכם לזכור כי עליכם ליטול את התרופה. ניתן ליטול את התרופה על בטן מלאה או על בטן ריקה.

אם שכחתם ליטול את התרופה בזמן שאתם רגילים לעשות זאת, קחו אותה כאשר אתם נזכרים בכך. השתדלו לקחת את מספר המנות הנכון בכל יום, אולם אל תיקחו שתי מנות יחד על מנת לפצות על המנה ששכחתם.

Related Posts