די לחרדה מטיפולי שיניים

כאשר אנו מדברים על חרדה דנטלית אנחנו למעשה מדברים על פחד, חרדה או מתח הקשורים לסביבה דנטלית. פחד מביקור אצל רופאי שיניים עשוי לגרום לעיכוב או הימנעות מטיפולי שיניים.

דברים כמו מקדחות, מזרקים, מחטים או הסביבה הדנטלית עצמה עשויים לגרום להתעוררות של חרדה דנטלית.

במקרים בהם החרדה הדנטלית היא חמורה וגורמת לפחד לא הגיוני ולהימנעות מרופא השיניים, ניתן לסווג אותה בתור פוביה דנטלית.

מצבי בריאות נפשיים מסוימים, לרבות הפרעת חרדה כללית והפרעת דחק פוסט טראומטית, או היסטוריה קודמת של טראומת ראש וצוואר יכולים להגביר את הסיכויים של אדם לחוות חרדה דנטלית. מצבים אחרים כגון דיכאון, הפרעה דו קוטבית או סכיזופרניה עשויים אף הם להגביר את הסיכון להפרעת חרדה.

מהם התסמינים לחרדה מטיפולי שיניים?

בדרך כלל, אנשים אשר סובלים מחרדה דנטלית עשויים לחוות את התסמינים הבאים:

  • הזעה.
  • קצב לב מואץ.
  • לחץ דם נמוך והתעלפות בחלק מן המקרים.
  • מצוקה גלויה,סימני פאניקה ו/או בכי.
  • נסיגה, או שימוש בתוקפנות או הומור על מנת להסוות את החרדה.

חלק מן האנשים אשר סובלים מחרדה דנטלית עשויים להימנע באופן קבוע מפגישות עם רופא שינויים והם עשויים להתקשות לעבור טיפולי שיניים, לא משנה אם הם מורכבים או פשוטים.

כיצד חרדה דנטלית יכולה להשפיע על בריאות הפה?

הימנעות מטיפולי שיניים עלולה לגרום להחמרה של מחלות שיניים, צורך גדול יותר בטיפול חירום או טיפול מורכב יותר. כאשר אתם נמנעים מטיפולי שיניים אתם ממשיכים לטפח את הבעיה הבסיסית של חרדה דנטלית.

בדיקות שיניים סדירות, ניקוי וצילומי רנטגן של השיניים יכולים למנוע את התפתחותן מחלות שיניים ולסייע לרופא השיניים לאתר כל בעיה כאשר היא נמצאת בשלב מוקדם, כך שיש צורך בטיפולים פשוטים ופחות פולשניים. במהלך הבדיקות השגרתיות רופאי השיניים בודקים גם סימנים לסרטן הפה, בדיקה חשובה במיוחד לאנשים שמעשנים או שותים אלכוהול באופן קבוע, ועוד יותר לאלו שגם שותים וגם מעשנים. במידה ואתם מבחינים בכיב פה שנמשך יותר משבועיים, אנו ממליצים לכם לפנות לבדיקה אצל רופא שיניים בהקדם האפשרי.

רוב מחלות השיניים קשורות לאורח חיים ויש אפשרות למנוע אותן. כאשר אתם מחליטים להימנע מטיפולי שיניים, לא רק שיש סיכוי גבוה יותר שתזדקקו לטיפולים מורכבים יותר כאשר תחליטו להגיע לטיפול בסופו של דבר, מעבר לכך אתם מונעים מעצמכם ללמוד כיצד לטפל טוב יותר בבריאות הפה שלכם.

גורמי אורח החיים המובילים למחלות שיניים דומים מאוד לאלו המובילים לסוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, שבץ וסוגי סרטן מסוימים (צריכה קבועה של מזון ומשקאות ממותקים, עישון ושתיית אלכוהול באופן קבוע). לכן חשוב מאוד לדאוג לבריאות הפה ולבריאות הכללית ולזכור להקפיד על צחצוח שיניים ועל שימוש בחוט דנטלי.

מהם הגורמים לחרדה דנטלית?

חרדה דנטלית יכולה להיגרם בעקבות כל אחד מן הגורמים הבאים:

  • חווית שיניים טראומטית או כל חוויה רפואית טראומטית אחרת.

  • טראומה קודמת בצוואר או בשמא בראש.

  • חוויות טראומטיות אחרות, לרבות התעללות.

  • דיכאון, חרדה כללית או הפרעת דחק פוסט טראומטית.

  • השקפת עולם הקובעת כי הפה הוא אזור אישי והגישה לפה היא פלישה למרחב האישי.

  • פחד מאיבוד שליטה.

  • חרדה הנוגעת למצבים אחרים כמו למשל: אגורפוביה ( פחד מהימצאות במצבים בהם מרגישים שאין אפשרות לברוח ), קלסטרופוביה ( פחד ממקומות סגורים ) ועוד.

מי יכול להיות מושפע מחרדה דנטלית?

חרדה דנטלית נחשבת לחרדה פופולרית במיוחד והיא יכולה להשפיע על אנשים בכל הגילאים.

ילדים אשר חוו חוויות שיניים רעות בחלק גדול מן המקרים יצליחו להתגבר על הפחד שלהם אם המצב מנוהל בצורה נכונה והם מטופלים היטב ומקבלים תמיכה במהלך ביקורי שיניים נוספים. מבוגרים החרדים לטיפולי שיניים נוטים להישאר חרדים לאורך כל החיים.

מטופלי שיניים חרדים רבים מוצאים רופא שיניים שמקפיד על מצבם, כך שהם מסוגלים להתמודד עם הפנייה לרופא השיניים.

חפשו אחר מרפאת שיניים שנותנת מענה לחרדות דנטליות

חשוב להבין כי פחד מרופאי שיניים וטיפולי שיניים הוא כל כך פופולרי עד כדי כך שישנם רופאי שיניים רבים אשר נוקטים בצעדים שונים על מנת להקל על החרדה של המטופלים. שאלו את מרפאת השיניים בה אתם מתעניינים כיצד היא עוזרת לאנשים הסובלים מחרדה דנטלית טרם אתם קובעים את הפגישה הראשונה שלכם.

הגיעו בזמן לטיפול, אבל לא מוקדם מדי

הדבר האחרון אותו רוצים אנשים הסובלים מחרדה דנטלית הוא להמתין זמן רב לפני שהם נכנסים לטיפול אצל רופא השיניים. הביאו איתכם ספר או מגזין כלשהו אותו תוכלו לקרוא בזמן ההמתנה על מנת להסיח את דעתכם.

בקשו מרופא השיניים שלכם אפשרויות הרגעה מתאימות

ישנם מטופלים רבים אשר עושים שימוש בתחמוצת חנקן ותרופות הרגעה אוראליות. תוכלו לבקש מרופא השיניים לעשות שימוש באחת מאפשרויות ההרגעה כדי שתצליחו לעבור את הטיפול.

תחמוצת חנקן ( מכונה גם גז צחוק ) יכולה לסייע למטופלים להירגע במהלך טיפול שיניים. הרופא יתקין  מסכה על הפנים שלכם, ואתה תנשמו תערובת של חמצן ותחמוצת חנקן. ההשפעה נכנסת לתוקף תוך מספר דקות ומתפוגגת במהירות.

אתם תרגישו נינוחים אבל עדיין תהיו ערים. אתם תוכלו לדבר עם רופא השיניים, ולשמוע מה הוא אומר לכם, אבל לא בהכרח תזכרו הכל לאחר שהביקור יסתיים.

עבור רוב האנשים, התחושה הנינוחה שנוצרת בעקבות ההשפעה של תחמוצת החנקן היא נעימה מאוד. לפעמים אנשים לא אוהבים את התחושה שגז הצחוק יוצר, ואפשר לשקול אפשרויות אחרות.

תרופות אוראליות המיועדות להקלה על חרדה ניתנות בחלק מן המקרים על ידי רופאי שיניים על מנת לעזור למטופלים חרדים להירגע. מנה קצרת טווח, קטנה ויחידה נלקחת בדרך כלל שעה לפני התור לרופא השיניים.

יש ליטול תרופות מן הסוג הזה רק לאחר התייעצות עם רופא השיניים או הרופא. יהיה עליכם להיעזר במישהו שילווה אתכם לביקור אצל רופא השיניים וממנו, מכיוון שאינכם יכולים לנהוג בבטחה ברכב בעת בה אתם נמצאים תחת השפעה של תרופות הרגעה.

הרגעה מודעת

שיטת הרגעה מן הסוג הזה כרוכה בקבלת תרופות באמצעות טפטפה שהונחה לתוך וריד הזרוע או היד. הרדמה תוך ורידית (IV) מתבצעת על ידי רופא שיניים ( רק רופא שיניים בעל הכשרה מתקדמת להרגעה יכולה להשתמש בשיטת הרגעה זו) או רופא מרדים. הטיפול יכול להתבצע במרפאת שיניים שיש לה ציוד נוסף, או בבית חולים.

תחת הרגעת IV (המכונה לפעמים הרגעת דמדומים), אתם תמצאו את עצמכם רגועים ואף קיים סיכוי כי אתם תסחפו לשינה קלה, אך תהיה לכם אפשרות להגיב להנחיות מילוליות. תופעות לוואי אפשריות של שיטת הרגעה זו כוללות נמנום ובחילות לאחר ההליך. כדאי מאוד שלא תנהגו בכוחות עצמכם הביתה לאחר הרדמה תוך ורידית.

לא כל רופאי השיניים מציעים טיפול תחת הרגעה תוך ורידית. חלק מן המצבים הרפואיים הקיימים או התרופות הקיימות עלולים להשפיע על סוג ההרגעה שאתם יכולים לקבל, או עלולות למנוע ממכם את האפשרות לעבור הרדמה תוך ורידית במהלך טיפול. שוחחו עם רופא השיניים שלכם כדי לקבל מידע נוסף

הרדמה כללית

טיפולי שיניים הנערכים תחת הרדמה כללית מתבצעים בבית חולים על ידי רופא שיניים ורופא מרדים. במסגרת הרדמה כללית המטופלים רדומים לחלוטין. חלק מתופעות הלוואי האפשריות של הרדמה כללית כוללות בחילות וזמן החלמה ארוך יותר מאשר שיטות הרגעה אחרות.

הרדמה כללית יכולה להוות אפשרות טובה עבור אנשים מסוימים, אבל חשוב לזכור כי הרדמה כללית לא תעזור לכם ללמוד אסטרטגיות התמודדות עם חרדה ולא תעזור לכם להתרגל לטיפולים אצל רופא השיניים.

יהיה לכם לגשת לביקור לפני הטיפול אצל רופא השיניים, ייתכן שתדרשו לגשת לביקור גם לאחר הטיפול. הרופא המרדים יצטרך גם להעריך אתכם לפני הרדמה כללית. אתם לא יכולים לנהוג בכוחות עצמכם הביתה לאחר הרדמה כללית.

ישנם טיפולי שיניים מסוימים אשר ניתנים בצורה טובה יותר במהלך מספר ביקורים. המשמעות של כך היא שאפשרויות הטיפול שלכם עשויות להיות מוגבלות יותר במידה ואתם רוצים לעבור את כל טיפול השיניים שלכם תחת הרדמה כללית.

בחלק מן המקרים, ביצוע של טיפול מסוים אצל רופא השיניים בפגישה נפרדת טרם ההרדמה הכללית יעזור להכין את הפה לטיפול שיינתן, על מנת לנצל בצורה הטובה ביותר את פגישת טיפול השיניים בה תעברו הרדמה כללית.

שאלו שאלות

אל תתביישו לבקש מרופא השיניים שלכם להסביר לכם מה הם עושים בכל שלב בטיפול. במקרים רבים קול מרגיע הוא כל מה שאנשים הסובלים מחרדות שיניים זקוקים לו כדי להירגע במהלך טיפול שיניים.

קבעו את הפגישה הבאה שלכם טרם אתם עוזבים את מרפאת השיניים

קיים סיכוי גבוה יותר שתגיעו לפגישת טיפול נוספת אם לא תצטרכו ליצור קשר עם מרפאת השיניים מאוחר יותר כדי לקבוע את הפגישה.

Related Posts