איך לעזור לילדים עם שינויים ומסגרות חדשות?

השינויים שאנו עוברים במהלך חיינו הם בלתי נמנעים, אולם הדבר אינו אומר כי זה מקל על ניהולם של ילדים כאשר השינוי מתרחש. מבנה ויציבות מעניקים לילדים תחושה של ביטחון, ולכן חוויות חדשות כמו גירושין, מעבר דירה, לימודים בבית ספר חדש או קבלת פנים של אח לתינוק חדש שבדרך יכולות להיות מפחידות.

בעת בה אנחנו מתמודדים עם שינויים, אנחנו מפתחים את כישורי החוסן. על ידי ניווט וצמיחה מהחוויות הללו, אנו מחזקים ומאמנים את  החוסן הנפשי שלנו. ילדים שעדיין לא חוו שינויים משמעותיים במהלך חייהם זקוקים לתמיכה נוספת לצורך טיפול ברגשות שלהם, לצורך הבנה והסתגלות לשינוי, ולצורך למידת אסטרטגיות ומיומנויות חדשות לאורך הדרך.

חשוב לזכור כי ילדים מרגישים את הרגשות שלנו, אז עלינו להתחיל את התהליך בהכרה ובוויסות הרגשות שלנו לגבי השינוי הגדול.

בהמשך המאמר תוכלו למצוא הסברים על שיטות ודרכי פעולה שונות בהן תוכלו לנקוט על מנת לעזור לילד שלכם לפתח חוסן נפשי ולעבור שינויים גדולים בהצלחה.

מדוע חשוב לעזור לילדים להתמודד עם שינויים?

ילדים צעירים עובדים קשה כדי להבין את עולמם החברתי. כדי שילד יוכל להרגיש בטוח מבחינה רגשית, עליו להיות מסוגל לחזות כיצד יתנהגו המבוגרים סביבו ומה עומד לקרות בחיי היומיום. כאשר החיים הם לא צפויים, ילדים צריכים להשתמש בהרבה אנרגיה כדי לפתור דברים – מה היא רוצה שאעשה? מדוע הוא כועס עליי? על מה כל הבלאגן?

שינויים הם בלתי נמנעים במהלך הילדות, ולכן ילדים צריכים להרגיש כי הם מסוגלים להסתדר. חוויות חיוביות של התמודדות עם שינויים יומיומיים קטנים יעזרו להם להתמודד עם המעברים הגדולים. ילדים צריכים גם להרגיש בטוחים שזה בסדר לבקש עזרה, שהמבוגרים הסובבים אותם דואגים להם ואכפת להם מהם. דרך החוויה שלהם בשינויים יומיומיים, ילדים לומדים אם הם מישהו שיכול להתמודד וכיצד עליהם לעשות זאת.

ילדים יכולים להיות מסוגלים להתמודד עם שינויים גדולים כמו מעברים למקומות חדשים או אנשים חדשים כשהם צעירים מאוד. אבל הם צריכים עזרה כדי לפתח את היכולת הזו. כמובן, כל ילד קטן הוא אינדיבידואל בפני עצמו – גם כאשר מדובר באחים. (יכול להיות שעידו אוהב שמודיעים לו מראש, לפחות שלוש פעמים, על כל שינוי בשגרה בזמן שאחותו הילה נראית מבולבלת מאותן אזהרות) אחת הדרכים החשובות ביותר המאפשרת תמיכה בכל ילד באמצעות שינויים היא ללמוד אילו מהפעולות שלנו הן המועילות ביותר לאותו ילד.

ספקו להם זמן להכין את עצמם

ישנם שינויים כאלה ואחרים, כמו למשל מוות בלתי צפוי של אדם קרוב, עבורם הכנה היא בלתי אפשרית. אך במקרים בהם הכנה היא אופציה, אנו ממליצים לכם לתת לילדכם הרבה אזהרות בנוגע לשינוי גדול שמתקרב. כך תספקו להם זמן לעבד את המידע ולהתחיל לקבל את השינוי.

בנוסף על כך אזהרה מראש על שינוי שמתקרב נותנת לכם זמן להכיר לילדכם את הלא מוכר. במידה ואתם עוברים דירה, קחו את ילדכם להסתכל על הבית החדש ו/או בית הספר החדש. תאמו לילדכם פגישה עם המורה החדשה מראש. בקשו מהמורה לדבר עם ילדכם על איך נראה יום טיפוסי בבית הספר החדש, לערוך להם סיור קצר בכיתה, או אפילו להראות להם תמונות ופעילויות מהנות של תלמידים אחרים.

אם השינוי המתקרב הוא גירושין, הראו לילדכם היכן הם עתידים להתגורר עם ההורה השני. הראו להם איזה חדר יהיה שייך להם. קחו אותם לסיור בשכונה והדגישו כמה שיותר מאפיינים מעניינים ו/או מרגשים.

במידה ויש לכם תינוק חדש בדרך, הראו לילדים שלכם תמונות של עצמם כאשר הם היו תינוקות. הסבירו למה יש לצפות כשהתינוק החדש יגיע ועל כל הדרכים שבהן הילדים שלכם יכולים להיות אחים גדולים מעולים או אחיות גדולות נהדרות.

הקשיבו לחששות של הילדים שלכם

אמנם תמיד נעדיף להתמקד ביתרונות הקשורים לשינוי הגדול שעתיד להתרחש בחיים, אך חשוב לקחת זמן גם כדי להתייחס לשאלות וחששות של הילדים שלכם. עזרו להם לעבוד על הרגשות שהם מרגישים.

בחלק גדול מן המקרים, כל מה שילדים רוצים זה אמפתיה והבנה.

הכירו ואמתו את הרגשות של הילדים שלכם מבלי למהר מדי להסיח את דעתם או לנסות להגן עליהם מפני אותן רגשות. אימון ילדים באמצעות רגשותיהם יכול להוות חוויה לימודית חיונית וחשובה, ההגנה עליהם לא מלמדת אותם שום דבר.

תוכלו לומר משהו בסגנון הזה: “מעבר למקום חדש יכול להרגיש מפחיד, עצוב ולא פשוט. זה בסדר להרגיש ככה. בוא ניקח כמה נשימות עמוקות יחד. אנחנו יכולים להתמודד עם זה”.

אם הילד שלכם מתקשה לתת שם לרגש אותו הוא מרגיש, עזרו לו לתייג את הרגש ( חרד, עצוב, עצבני, מודאג וכן הלאה). מתן שם לתחושה הופכת אותה לפחות סוחפת וקלה יותר לניהול.

במידת האפשר, תנו לילדים שלכם גם אסטרטגיות להתמודד עם כמה מההיבטים המאתגרים יותר של המצב החדש.

נניח כי הילד שלכם מודאג לגבי מתי הוא יראה את ההורה השני לאחר גירושין, תוכלו לקנות לו לוח שנה ולהדביק מדבקות על כל יום שהוא יבלה עם ההורה השני.

אם הילד שלכם חושש כי לעולם לא תבלו איתו אחרי שהתינוק החדש יגיע, דברו איתו על פעילויות שונות שעדיין תמשיכו לעשות יחד. הזכירו להם שהם עדיין יכולים לבקש ממכם חיבוק או נשיקה בכל פעם שהם רוצים.

אם הילד שלכם עובר לבית ספר חדש והוא חושש שמא לא יצליח ליצור חברים, משחק תפקידים ותרחישים יכול להיות נהדר כדי לעזור לו להתמודד.

לא תמיד תהיה לכם תשובה לכל דבר, וזה בסדר גמור. אם אתם לא יכולים לחשוב על אסטרטגיה מנחמת לעשות בה שימוש, פשוט וודאו כי הילד שלכם מרגיש שמקשיבים לו מקבלים אותו ודואגים לו.

בקשו עזרה מילדכם ותנו להם אפשרויות בחירה

במהלך שינויים גדולים בחיים, ילדים מרגישים כי הם אינם שולטים בחיים שלהם. תנו להם תחושה מסוימת של אחריות על ידי כך שתאפשרו להם לבצע בחירות בכוחות עצמם:

באיזה צבע הוא מעוניין לצבוע את חדר השינה החדש שלו בבית ההורה השני?

מה כדאי לבשל לארוחה הראשונה בבית החדש אליו תעברו?

איזה בגד הוא רוצה ללבוש ליום הראשון שלו בבית ספר חדש?

פעלו באותה דרך גם כאשר אתם מבקשים עזרה מהילדים שלכם. ילדים אוהבים לתרום ולהרגיש בעלי ערך, אחראים ועוזרים.

שאלו את הילדים שלכם האם יש להם הצעות לשם בשביל התינוק החדש שעתיד להגיע או ספקו להם מידע לגבי בחירת בית חדש. בהתאם לגילו של הילד שלכם, תוכלו לבקש ממנו לעזור בהעברת ארגזים, לארוז חפצים ולסייע במעבר הדירה בעוד דרכים נוספות.

ישנן הרבה דרכים בהן אחים ואחיות גדולים יכולים להרגיש מיוחדים וחשובים באמצעות מתן עזרה לתינוק חדש. הבקשות שלכם יכולות להיות פשוטות עבור ילדים צעירים, לצורך הדוגמא תוכלו לבקש מהם להביא לכם את השמיכה של התינוק או לבצע פעולות פשוטות אחרות.

Related Posts